2009年9月24日 星期四

生日禮物


收到今年的第一份生日禮物 我的生日其實是下個月。 17歲的 Dylan 知道我下星期要出門 “避壽” 在我出發前 親手做了一個特別的手飾。 他設計的式樣是依據有天聽我談起喜歡這類戴在手背上的民俗風 于是默記在心裡。這個小男生用兩把小鉗子一個環一個環的編排串聯 讓我深受感動。這點很像他的父親 善于傾聽也善體人意。

他央求 R 買材料工具時 R很反對 不知道他到底要做什麼 像大部分的家長總希望孩子把重心放在書本上 可是D樣樣學科拿 A。 就讀的高中甚至已沒有他可以上的數學課 目前在史丹佛修大學微積分 實在不能用荒廢學業來拒絕他的要求


D 原是著迷于中古世紀刀劍不入的武士鐵甲 做著做著竟演變成飾物。他先做了一個手環給我 我戴去 party 結果居然有人要訂購和我一式一樣的手環。接著他的圖案越做越繁複 一有新作就給我佩戴 我也成了他的模特兒和超級推銷員。現在我的朋友幾乎人手一環。 R 有時也困惑他到底是該培植一個數學家 還是金工藝術家?其實兩者並無衝突


成年後我對生日一向有種焦慮和抗拒 今年也不例外。R特意安排了一趟黑海之旅 行程結束後再回到 Istanbul 停留一週讓我找回遺失的骨雕小盒。他總說笑唯一能綁住我的就是他的 frequent miles, 一看我有變節跡象 就趕快拋出一個行程。現在行程已經排到明年二月去 Maui 和海鯨專家會合 四月去阿根廷 玻利維亞探視領養孤兒的 J & L, 七月去蒙古。。。想必也少不了要跑每年夏季都會發生的婚禮


說起生日禮物 不得不提我的御用攝影師 雖然相隔太平洋 分居兩洲 從我18歲起 他每年都有一束鮮花送抵我的寓所 從未間斷。 We are talking about a few decades here!! 雖然鮮花的花期有限 它卻是我無常的人生裡唯一可以預期的恆常 意義不凡。生日的花束甚至讓我母親覺得安慰 世上總還有個關注我的人。有友如斯 也無遺憾!

生日的心情是矛盾的 青春漸遠 真如佳釀越陳越香嗎?

8 則留言:

cc 提到...

是拉, 是越陳越香 happy birthday

Echomiao 提到...

CC

謝謝你的留言和祝福 不要變成陳年老醋就好 :)

M. 阿莫 提到...

HAPPY BIRTHDAY.

我偷偷讀了妳的blog一陣子,很喜歡妳過生活與旅行的態度與方式。

希望突然浮出水面給妳祝福不會太唐突。

如果人生可以不間斷的旅行,那繼續走下去也挺好。

Miss LK 提到...

怎麼讀都覺得Echo集萬千寵愛呢! 時間大神折磨人的把戲別放在心上, happy birthday!

Echomiao 提到...

M

Welcome and thank you so much for your support. Sorry I couldn't type in Chinese, I just arrived in Athens, decided not to bring my laptop. Got to practice what I preach - travel light.

I like to see travel as a journey and being an observer not merely collecting destinations. Will share more thoughts in the future.

Echomiao 提到...

Miss LK

Thank you. I know I am being vain hoping the Time Goddess would never find me.

Truly feel blessed that there are so many great friends in my life. For the kid, it was easy. His mother left him when he was 13, his father is a lousy cook, when I feed him steak, lamb chops and sushi, he's happy.

christina 提到...

Well , life is about series of decisons and choices. Whatever you do, if you are happy. That is the most important. I don't know too much about you, but, 也許你會告訴我們 一些驚奇嗎 也許明年的婚禮 有一場是你的?? Anyway,happy birthday no matter where you are or whom you are with. All the best!!

Echomiao 提到...

Christina,

Indeed there were some twists and turns in my life, it has made me resiliant and my life more interesting in a broader sense. When it comes to marriage, I am my own worst enemy. Will tell the story when I am back.

Thanks for the birthday wishes. I am enjoying the trip.